Arduino programozó szakkör

A Csány László Szakgimnáziumban felkészítő szakkörsorozatot szerveztünk, az iskolánkba készülődő 7-8. osztályosok számára. A szakkörök az informatika, a közgazdaság és a matematika tantárgyak iránt érdeklődők számára hirdettük meg.

Az informatika felkészítő szakkör első 9 foglalkozásán Könye Attila vezetésével az Arduino mikrokontrollerrel, elektronikai építőelemekkel, valamint az Arduino programozásával ismerkedtek meg a gyerekek.

A szakkör elindulása előtt segítséget kaptunk iskolánk alapítványától. A Csány KSZKI Pártolói Közhasznú Alapítvány segítségével a meglevő 2 elektronikai készlet mellé 5 új Arduino készletet és különféle alkotóelemeket tudtunk vásárolni. A készleteket a szakköri foglalkozások során párban tudta használni 12-14 tanuló.

Az első foglalkozáson megismertük az Arduino nevű mikrokontroller áramkört, és azt a programozói felületet, amelyen megírhatjuk a neki szóló programokat. Összekapcsoltuk az Arduinot a számítógéppel, majd megírtuk az első alkalmazást, ami egy LED-et villogtatott.

A második alkalommal már 8 LED-et használtunk és futófényt készítettünk, aztán megtudtuk mi köze van "kettő" hatványainak, és a kettes számrendszernek a futófényhez.

A harmadik alkalommal hőmérsékletet és páratartalmat mértünk egy mikrokontrollerre kapcsolt érzékelővel, az értékeket folyamatosan írtuk ki a képernyőre. Megfigyeltük, hogyan változtathatjuk meg a hőmérsékletet és a páratartalmat.

A negyedik alkalommal a hőmérséklet és páratartalom mérő érzékelőnk szolgáltatta a bemenő jelet az Arduino számára. Megfelelően magas hőmérséklet esetén ő jelet adott egy távkapcsoló számára, ami így bekapcsolt egy ventillátort. Minderre a mikrovezérlőt, szintén program segítségével tanítottuk meg.

Az ötödik alakommal újra LED-es futófényt készítettünk, a kettes számrendszerrel játszottunk, majd bekapcsoltunk egy kisméretű LCD kijelzőt.

A hatodik alkalommal egy kis fizika, és egy kis programozás szerepelt a programban. Az emberi fül számára hallhatatlan ultrahang visszhangját használtuk fel mérésre. Így az Arduinot távolságmérésre használtuk, persze a mérésünk feldolgozására egy program segítségével meg kellett tanítani a mikrovezérlőt, hogy a megfelelő távolság értéket jelenítse meg.

A hetedik alkalommal a távolságértéket egy pici LCD kijelzőn jelenítettük meg. A mérés pontosságát növeltük azzal, hogy a számításnál figyelembe vettük, hogy a hang terjedési sebessége, függ a levegő hőmérsékletétől és páratartalmától.

A nyolcadik alkalommal minden mozgott és elmászott. Szervomotorok, majd léptetőmotorok vezérlése és programozása szerepelt a programban.

A kilencedik alkalommal RFID beléptető kártyás rendszer programozása szerepelt és a végére mindenki R2D2-je felismerte a gazdáját.